duminică, 22 aprilie 2012

Bilant Alimentaria 2012: cifre, trenduri in alimentatia globala si participarea Romaniei

Alimentaria Barcelona este cel mai important targ international de alimente si bauturi din Spania (Barcelona) si una dintre cele mai valoroase expozitii de retail din lume. In ceea ce priveste targurile comerciale, Alimentaria se afla pe primele locuri in lista celor mai bune din lume. Reprezentand peste 4000 de companii, cu peste 140.000 de vizitatori, acesta este platforma ideala pentru a propulsa orice mancare sau bautura catre zona de consum si vanzari din toata Europa si din lume. Evenimentul bienal a primit referinte stralucitoare de la expozantii ultimei editii din 2010, peste 60% dintre participanti raportand cresteri ale exporturilor in urma evenimentului.

Anul acesta show-ul a avut peste 140.000 de vizitatori si cumparatori, 25% dintre acestia fiind internationali.

Cu dificultatile intampinate de multi din aceasta industrie, targul a crescut accentul pus pe pietele cheie/emergente cum ar fi cele din Asia. Japonia, Thailanda si Vietnam au avut pentru prima data grupuri de exponzanti, China si-a dublat suprafata spatiului de expunere, iar website-ul oficial al targului a avut chiar versiuni in limbile chineza si japoneza. Alimentaria si-a marit in acest an cu 30% bugetul de promovare international tocmai pentru a stimula schimburile comerciale cu acest nou “taram al fagaduintei” al comertului din Est. Alimentaria are relatii institutionale si de afaceri cu mai mult de 150 de tari – printre care regasim si Romania - un semn clar de focalizare a atentiei catre mediul de afaceri international. A devenit clar in ultimii ani cat de importante sunt targurile precum Alimentaria, astfel de adunari ale celor mai relevanti jucatori de pe piata fiind ceea ce modeleaza procesul de luare a deciziilor in cadrul sectorului.

"Pot afirma cu satisfactie ca Alimentaria nu se opreste din evolutie si nu-si incetineste motoarele dupa succesul de necontestat al fiecarei editii, oferind servicii noi si crescand nivelul celor existente déjà. As sublinia caracterul targului ca un loc de intalnire pentru antreprenori si pentru cumparatorii de pe toate continentele, in special acele tari pe care numim in curs de dezvoltare deoarece acestea au o putere de cumparare in crestere ", a spus Miguel AriasCanete, Ministrul agriculturii, alimentatiei si mediului inconjurator Spania.

Participarea Romaniei la eveniment

Tara noastra a fost reprezentata printr-un pateneriat intre Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (www.dce.gov.ro), Centrul Roman pentru Promovarea Comertului si Investitiilor Straine (www.romtradeinvest.ro) si Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara (www.romalimenta.ro)

Exponzanti din Romania
- 21 producatori si procesatori de carne
- 6 produse de panificatie si dulciuri
- 6 bauturi
- 4 condimente/ ceaiuri si alte extracte din plante
- 4 conserve / procesare fructe si legume
- 1 produse apicole
- 1 echipamente pentru productia vinului

Modul in care s-a facut selectia firmelor participante este destul de neclar, in conditiile in care toata actiunea a fost sustinuta din fonduri publice. Standul Romaniei, chiar daca destul de mare si personalizat (sub forma unei case traditionale romanesti cu nelipsitele prosoape colorate si oale de lut pe pereti) arata sters, iar unele dintre produse nu au fost dintre cele mai reprezentative pentru a face cinste Romaniei. Printre acestea, conservele cu 3% fruct si restul sirop de glucoza, mezelurile supradimensionate sau biscuitii cu margarina.

Cele mai importante trenduri din cadrul Alimentaria 2012:

Cooking – metoda de gatit sous vide – majoritatea companiilor producatoare de echipamente Horeca si-au pezentat potofoliulde produse imbogatit cu ustensile speciale pentru tehnica de gatit in vacuum; au fost prezente inclusive standuri de live cooking axate pe metoda sous vide.

Alimentatie sanatoasa cu gust de cea mai buna calitate - conservarea aromei, savorii si vitaminelor - tehnica sous vide faciliteaza prepararea alimentelor sanatoase din punct de vedere nutritional si bogate in vitamine. Cand se folosesc metodele traditionale de gatit, vitaminele si aromele sunt disipate in aer sau in apa. Cand se utilizeaza metoda sous vide, ingredientele proaspete sunt vidate si toate vitaminele si nutrientii raman concentrati in alimente. Preparatul final contine nu numai toate vitaminele si nutrientii - care ar fi fost pierduti in mod normal - dar si aroma completa a ingredientelor. De aici rezulta un gust mult mai intens, iar prospetimea, culoarea si aspectul raman nealterate.

Organic – mare parte dintre producatori (cei de vin si ulei de masline in special) au tinut sa fie prezenti la targ si cu un produs de provenienta organica, pe langa restul portofoliului obisnuit. Aceasta tendinta s-a putut observa in toate categoriile expozitiei, inclusiv in afara zonei special amenajate pentru produse organice (1200mp dedicati celor mai bio si eco-friendly produse).

De notat ar fi alternativele sanatoase la obiceiuri nu tocmai sanatoase cum ar fi chipsurile – am putut vedea chipsuri din banana (plantanes) si chipsuri de naut sau linte cu diverse arome, dar si indulcitori naturali de cea mai buna calitate precum extractele din stevie (vezi Stevita http://stevitastevia.com/).

Zona de bauturi s-a remarcat printr-o abundenta de mixuri ‘ready to drink’ si premixuri pentru cocktailuri, mixere profesionale pentru bar
precum Thomas Hardy si mai ales Fever Tree care se mandreste cu listarea in meniul faimosului restaurant El Bulli. S-au mai putut observa o multitudine de branduri noi de sucuri neaparat oganice din categoria fresh & smoothies, majoritatea cu “shelf-life” de maxim o luna si bauturi din categoria “revitalizing drink” cu ingrediente care mai de care mai exotice: acai, guarana, jiaogulan, extracte de ceai verde si apa de cocos.

Fara gluten – zona produselor de panificatie fara gluten a reprezentat un debut la targul Alimentaria. Mai multe companii si-au prezentat produsele intr-un spatiu special amenajat de 200mp in cadrul zonei Multiproduct la initiativ a Asociatiei Catalane Impotriva Bolii Celiace.

Spatii expozitionale:
- Organic Food 1200 mp
- Congelexpo - produse congelate (1000mp)
- Expobebidas - apa, suc, bere (3500mp)
- Expoconser - conserve si semi-preparate (2500mp)
- Intercarn - una din cele mai importante zone ale targului, a avut spatiu expositional de 11,200mp dedicati produselor proaspete din carne si preparatelor din carne.
- Interlact - branzeturi si produse lactate (5700mp)
- Interpesca - peste si fructe de mare (1700mp)
- Intervin - vin si bauturi alcoolice – zona majora de interes pentru expozanti si vizitatori mai ales, cu cel mai mare spatiu de expunere din cadrul targului 21,000mp
- Mundidulce - dulciuri, biscuit si patisserie (4000mp)
- Multiproducto – oferta diversa de mixed food (9000mp)
- Olivaria – ulei de masline si alte uleiuri vegetale (1500mp)
- Restaurama – spatiu ce dedica 7000mp industriei ospitalitatii

Acestor 12 zone centrate in jurul cate unei familie de produse li se adauga Pavilionul Comunitatilor Autonome (dedicate celor mai importante comunitati de producatori din Spania), Pavilionul international (cu un spatiu de 9500mp dedicat companiilor internationale prezente) si zona Premium care pentru al-3-lea an consecutiv a reunit companiile specializate in delicatese si “high-end cuisine”.

Cifre
- Spatiu net expozitional – 94.800 mp
- Companii participante – 4.000 (dintre care 1.300 straine, din 75 de tari)
- Vizitatori (profesionisti din domeniu) – peste 140.000 (aproape 35.000 din strainatate)
Galerie foto














Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu